Ztráta postavení společnosti na trhu, nedostatečné služby, vysoké udržovací náklady. Nejen tato rizika, ale i mnohá další čekají firmy, které svoji digitalizaci stále odkládají. Digitální revoluce neklepe na dveře, ale vyrazila je silou plastické trhaviny. Mění firmy, dosud zažitá pravidla trhu i celá odvětví. Nevnímejte ji však jako hrozbu – přečtěte si jak a kterým společnostem digitalizace firmy prospěla.
Co si můžeme představit pod pojmy jako digitální transformace nebo digitalizace firmy? Jedna z definic říká, že jde o integraci digitálních technologií do (ideálně všech) oblastí činnosti firmy. Na prvním místě vás napadne nejspíš digitalizace dat, kam spadá digitalizace dokumentů, digitalizace účetnictví a digitalizace procesů.
Digitální transformace – digitalizace firmy
Výsledkem transformace je digitální firma, která zefektivnila a zautomatizovala (opět ideálně všechny) procesy a činnosti. Nestačí tedy jen komunikovat e-maily a skenovat papírové dokumenty.
Tip: Přečtěte si o digitalizaci podnikových procesů.
Skutečně efektivní a dlouhodobě přínosná digitalizace firmy musí být promyšlená a komplexní. Pouze taková firma je potom:
- Datově orientovaná – činnosti firmy jsou analyzovány a vedou ke stálé optimalizaci firemních procesů.
- Flexibilní – firma se díky ICT prostředkům dokáže snadno a rychle přizpůsobovat novým situacím.
- Agilní – firma dokáže v krátkém čase reagovat na podněty a efektivně je prioritizovat.
Praktickým základem digitalizace firmy je především cloud a nastupující aplikace AI (umělá inteligence). Cloudové aplikace jsou levnější investičně i z hlediska provozu a můžete je provozovat odkudkoliv. AI dokáže analyzovat data, predikovat chování zákazníků a automatizovat běžné rutinní procesy a činnosti.
Tip: Přečtěte si o digitalizaci a automatizaci rutinních činností.
Výhody úspěšné digitalizace firmy
Pozitivní přínosy digitalizace firem už jsme předestřeli v předchozím odstavci. Mezi hlavní výhody patří otevření nových kanálů a rostoucí potenciál zisku nových zákazníků. Pokud bychom měli přínosy vyjádřit tvrdými daty, můžeme posloužit třeba údaji od společnosti Microsoft. Z jejího výzkumu vyplynulo, že firmy, které úspěšně prošly digitální transformací, zaznamenaly:
- 35% nárůst předkládaných strategických návrhů.
- 20% nárůst inovací od interních zaměstnanců.
- 12% nárůst počtu efektivních zaměstnanců.
S postupným vývojem tzv. průmyslu 2.0 a nástupu IoT (tzv. internetu věcí) můžeme očekávat i stále častější implementace digitálních technologií i do výrobních procesů podniků. Ty povedou k vyšší efektivitě i bezpečnosti výroby.
Ne jeden, ale hned několik příkladů za všechny
Větší podniky a nadnárodní korporace už digitální transformací prošly. Co jim digitalizace přinesla?
- Microsoft – globální jedničku na poli operačních a nově i cloudových systémů už jsme zmínili. V rámci transformace se otevřel mobilním zařízením a začal masivně investovat do cloudových systémů a otevřenějších API pro snazší přístup dalších stran. Výsledkem je enormní nárůst poptávky po cloudových řešení na bázi Microsoft Azure, který v současnosti přináší společnosti výrazně vyšší zisky než operační systémy Windows a více než ztrojnásobení hodnoty akcií společnosti.
- Audi představuje jeden z nejúspěšnějších případů digitalizace firmy. Už před 10 lety přišla společnost Audi s konceptem mikro salonů, kde si můžete vůz na dotykových obrazovkách libovolně nakonfigurovat, včetně možnosti virtuální prohlídky nebo poslechu zvuku motoru. Audi uvádí, že díky tomuto konceptu vzrostly prodeje o 60 % ve srovnání s klasickými showroomy!
- Algotech je majoritně českou společností spadající do nadnárodní korporace. Z původně maličké firmy zabývající se telekomunikačním hardware vyrostla díky digitalizaci přední IT společnost, která poskytuje cloudové a další ICT služby takovým klientům jako je Komerční banka, Škoda Auto, nebo Unipetrol. Časná sázka na digitalizaci umožnila prudký rozvoj a akvizici společnosti SugarCRM, která patří mezi světovou špičku v oblasti CRM systémů.
Úspěšná digitalizace firmy je nejen možná, ale také zisková. Můžete počítat s větší spokojeností zákazníků, zlepšením vnímání značky i s nárůstem tržeb. Nezaspěte – je čas digitalizovat!